Antioksidantista pro-oksidantiksi: voiko vihreä teetä juoda liikaa?

>> 24.1.2011


Vaikka vihreä tee on eräs terveellisimmistä juomista, viime vuosina on löytynyt todisteita siitä, että riittävän suurina annoksina vihreän teen polyfenolit voivat olla myös haitallisia.

Esimerkiksi epigallokatekiinigallaatin (EGCG) on kokeissa osoitettu lisäävän happiradikaaleja ja oksidatiivista stressiä sekä vahingoittavan DNA:ta. Siitä huolimatta, että vihreän teen juominen itse asiassa vähentää DNA-vaurioiden määrää rotissa. Uudet tutkimukset siis väittävät vihreän teen antioksidanttien toimivan pro-oksidantteina.

Mistä siis on kyse? Syy vihreän teen polyfenolien haittavaikutuksiin löytyy koemenetelmistä. Koeputkissa tehdyissä kokeissa saavutetaan sellaisia polyfenolipitoisuuksia, jotka ovat ihmisen elimistössä hyvin vaikeasti saavutettavissa tai jopa mahdottomia. Lähes kaikki antioksidantit ovat haitallisia, kun niiden pitoisuus kasvaa riittävän suureksi.

Esimerkiksi veren imusoluissa EGCG voi joko vähentää tai lisätä DNA-vaurioiden määrää, pitoisuudesta riippuen. Kun pitoisuus on välillä 0.01-10 μM (mikromoolia/litra), vaurioiden määrä vähenee, mutta kun pitoisuus on yli 1000 μM, vaurioiden määrä kasvaa.

Voiko vihreää teetä juomalla siis saavuttaa haitallisia pitoisuuksia? Puoli litraa vihreää teetä, mikä vastaa noin kolmea kupillista, lisää plasman antioksidanttikapasiteettia vain vähän. Kun polyfenoleista pelkkä EGCG otetaan huomioon, tulokset vaihtelevat jonkin verran, mutta pitoisuudet pysyvät yleensä alle 1 mikromoolin/litra (lähde). Lisäksi plasman antioksidanttien vaikutuksella on vihreän teen tapauksessa tietty yläraja, minkä jälkeen teen juominen ei enää lisää vaikutusta. Vaikuttaa siis siltä, että vihreän teen polyfenolien imeytyminen lakkaa tietyn pisteen jälkeen.

Yllä mainitussa plasman antioksidantteja mitanneessa tutkimuksessa osallistujille annettiin teetä, joka oli valmistettu 20 grammasta teelehtiä (8-10 teepussia) ja puolesta litrasta kiehuvaa vettä. Teen annettiin hautua 10 minuuttia. Kyseessä oli siis hyvin vahva tee. Osallistujat joivat 3-4 desilitraa teetä, minkä jälkeen heiltä otettiin verinäytteitä tietyin väliajoin.

Tutkijat eivät havainneet eroja 3 desiä tai 4 desiä juoneiden välillä. Silloinkin antioksidanttitoiminta kasvoi enimmillään vain 4%. Toisin sanoen, haitallisten pitoisuuksien saavuttaminen pelkästään teetä juomalla vaikuttaa hyvin vaikealta. Eräässä aasialaisessa tutkimuksessa ne, jotka joivat 10 kupillista teetä päivässä elivät muita pidempään.

Vihreästä teestä valmistetut uutteet ja lisäravinteet eroavat vihreän teen juomisesta, sillä niissä on usein huomattavasti enemmän EGCG:tä. Lisäksi niihin on yleensä lisätty ainesosia, jotka parantavat polyfenolien imeytymistä. Esimerkiksi mustapippurin piperiini nostaa epigallokatekiinigallaatin pitoisuutta plasmassa.

Eräs 40% EGCG:tä sisältänyt vihreän teen uute nosti pitoisuuden tasolle 0.8 μg/mL. Kun samaan uutteeseen lisättiin fosfolipidejä, pitoisuus nousi tasolle 1.9 μg/mL. Mikromooleissa nämä vastaavat lukuja ~1.75 μM and ~4.14 μM. Kumpikin näistä pitoisuuksista on yhä välillä 0.01-10 μM, jonka osoitettiin vähentävän DNA-vaurioita imusoluissa.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että vihreän teen juominen järjellisissä määrin (ainakin 10 kupilliseen asti) ei muuta sen polyfenoleja antioksidanteista pro-oksidanteiksi. Ei ole selvää, mitä vaikutuksia huomattavasti suuremmilla määrillä olisi, olettaen että 50 tai 100 kupillisen juominen olisi mahdollista. Ihmistutkimuksissa ei ymmärrettävästi käytetä niin suuria määriä. Mikäli imeytymisen yläraja kuitenkin pitää paikkansa, korkeampien EGCG-pitoisuuksien saavuttaminen ei välttämättä ole mahdollista vaikka teetä joisi kuinka paljon.

Lisäravinteiden kohdalla tilanne on toinen. Piperiini ja fosfolipidit mahdollistavat korkeammat pitoisuudet plasmassa, mikä voi olla joko hyvä tai huono asia, riippuen käyttötarkoituksesta. Jotkut sairaudet ja vaivat vaativat korkeampi annoksia kuin toiset, joten hyödyt ja mahdolliset haitat on syytä punnita itse. Kannattaa kuitenkin muistaa, että yliannostus on ainakin teoriassa mahdollista lisäravinteilla.

2 kommenttia:

Anonyymi,  30. toukokuuta 2012 klo 14.57  

Tuollaisesta määrästä vihreää teetä saa ennemmin oireita kofeiinin suuresta määrästä.

Anonyymi,  9. heinäkuuta 2013 klo 22.50  

Se nyt on aivan varmaa että on terveellisempää juoda 3 litraa vihreää teetä kuin 3 litraa olutta...

Lähetä kommentti

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP